Polijsten, of polieren, van uw wagen: wat houdt het juist in? Welke krassen kunnen met deze stap allemaal verwijderd worden? Wat zijn de voorbereidingen? Allemaal vragen die we hieronder zullen beantwoorden. Wat we wel al kunnen zeggen is dat deze stap, in combinatie met het wassen en kleien, de glans van uw wagen bepaalt.

De opbouw van uw lak

Opbouw van de lak

Alvorens we beginnen met polijsten willen we eerst weten hoe de lak van de wagen precies is opgebouwd. Om te beginnen is er altijd de ondergrond (metaalplaat, plastiek, …). Daarop is er een primer of grondlaag voorzien voor de betere hechting van de bovenliggende laag, namelijk de “base coat” of kleurlaag. Om alles mooi te beschermen zit er als laatste laag een “clear coat” of blanke lak laag op. Wanneer uw wagen beschermd is met een wax of coating, dan komt dit bovenop de blanke lak laag te liggen. Deze laatste 2 lagen zijn volledig doorzichtig en wijzigen niets aan de kleur van uw wagen.

Al deze lagen samen hebben een specifieke dikte, wat belangrijk te weten is tijdens het polijstproces. Bij een normale nieuwe wagen ligt deze dikte tussen de 120 – 180 micron (1µm = 0.001mm). Bij het polijsten nemen we telkens een héél dunne laag weg (ongeveer 1% van de totale verfdikte) om krassen te gaan verwijderen.

Krassen

Krassen

Een kras hebben in uw wagen is altijd vervelend. Maar wat is een kras nu juist?

Het verschil in diepte van de lak met scherpe randen rondom definieert een kras. Doordat het licht invalt op die scherpe randen kunnen we de kras gaan zien.

Wanneer we polijsten gaan we dus die scherpe randen en verschil in diepte gaan wegwerken. Elke kras heeft zijn diepte, en deze diepte bepaalt of de kras nog weg te polijsten valt of niet. Een waskras (swirl) zit in de “clear coat” of blanke lak laag en is eenvoudig weg te polijsten. Diepere krassen, die zich al in de kleurlaag bevinden, zijn al moeilijker weg te werken. Krassen tot op de metaalplaat moeten aangestipt worden of u kiest ervoor om het volledige paneel te laten herspuiten.

Voorbereidingen

Het is vanzelfsprekend dat de wagen volledig proper moet zijn alvorens we gaan polijsten. De wagen wassen en kleien is dus zeker een must. Indien er vuil tussen de polijstpad en de lak komt dan bent u krassen aan het maken in plaats van weg te nemen.

Ook de aanwezig rubberlijsten en plastieken onderdelen van uw wagen gaan we gaan aftapen. Dit omdat sommige polijstmiddelen niet geschikt zijn voor rubbers en plastiek en op hun beurt een witte waas of zelfs blijvende schade kunnen aanrichten.

Polijsten

Polijsten

Met het machinaal polijsten kunnen we dus krassen gaan verwijderen of, in het slechtste geval, enkel wat maskeren. Geen enkele lak is dezelfde: ieder merk, model, bouwjaar, … heeft nu éénmaal een andere lak. De ene al wat harder/dikker dan de andere. Daarom gaan we, alvorens te polijsten, telkens de lak gaan meten. Hoeveel lak is er juist aanwezig om mee te werken?

Volgens de diepte van de kras, en het type lak gaan we de geschikte pad en polijstmiddel gaan bepalen. Polijsten bestaat erin om via de warmte de korrel in het polijstmiddel te verwerken op de wagen. Van zodra de korrel “afgebroken” is, heeft het zijn werking voltooid en kan de rest van het residu afgenomen worden met een microvezeldoek. Is het resultaat nog niet naar believen, dan herhalen we deze stap met eventueel een andere pad en polijstmiddel. Afwerken doen we steeds met een zachtere pad en een polijstmiddel als "finisher". Zo krijgen we het beste resultaat en glans.